Welkom in de onderbouw!

De onderbouw is opgesplitst in drie  groepen.

Juf Deborah is de klasleerkracht van de 2,5 – 3 jarigen.

Juf Nathalie is de klasleerkracht van de 3 – 4 – 5 jarigen.

Juf Yentl is de klasleerkracht van de 3 – 4 – 5 jarigen.

Heterogene groepen

We werken met meerdere leeftijdsgroepen per klas. De oudere kinderen helpen de jongere kinderen. De jongere kinderen leren van de oudere kinderen. Hierdoor wordt de taalontwikkeling en sociaal- emotionele ontwikkeling gestimuleerd.

Klaswerking

Binnen het Montessorionderwijs wordt er gewerkt met kasten. Het thema waarrond we werken, is zichtbaar in onze kasten.

Elke kast legt de nadruk op een andere leerinhoud. Hierdoor worden de kleuters geprikkeld op alle vlakken.

  1. Taalkast
  2. Rekenkast
  3. Kosmische kast
  4. Dagelijkse kast
  5. Creakast
  6. Zintuiglijke kast
  7. Aandachtskast

Deze kasten zijn aanwezig in alle graadsklassen.

Ze worden verrijkt met materialen en werkjes op niveau van de groep.

De kleuters kiezen zelf voor een activiteit waar zij interesse in hebben en werken ordelijk en netjes. Ze bepalen zelf de tijdsduur en ruimen zo zelfstandig mogelijk op. De leerkrachten ondersteunen de kleuters waar nodig.

Bij de oudste kleuters wordt er aandacht besteed aan het creëren van een werkhouding. Dit gebeurt onder andere in de vorm van contractwerkjes. Ook werken de kleuters met oefenschriftjes waarin ze aangeleerde letters en cijfers herhalen of foto’s kleven van de gemaakte werkjes.

Naast het uitnodigend materiaal in de kasten, worden er ook lesjes gegeven. Deze worden zowel individueel als in groep aangebracht. Eens de lesjes gekend zijn, kunnen de kleuters zelfstandig met de materialen aan de slag.

Werken vanuit het kosmische

We werken zoveel mogelijk vanuit een kosmische houding. De leerkracht laat deze verantwoordelijkheid zien door verwondering en bewondering te tonen voor de wereld om ons heen, voor de natuur, de cultuur, de tijd en de ruimte. Dit komt terug in de kosmische kast.

De school beschikt over een eigen moestuin waar de kleuters, in samenwerking met de ouders, regelmatig op bezoek gaan. Afhankelijk van het seizoen worden er activiteiten georganiseerd zoals planten of zaaien, onkruid wieden, planten water geven, oogsten van groenten,… Met de geoogste groenten worden er in de klas dan maaltijden klaargemaakt.

Help mij het zelf doen – leer mij het zelf doen – laat mij het zelf doen

Bij de peuters wordt er veel aandacht en tijd besteed aan de zelfredzaamheid. De leerkracht geeft wellevendheidslesjes om regels en gewoontes te laten zien. Ze benoemt ze, toont ze en leeft ze voor. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het aanschuiven van een stoel aan tafel of het proper maken van je tafel.

Peter- en meterschap

Nieuwe instappers krijgen een peter of een meter toegewezen. Dit zijn kinderen uit de 3de graad die de peuters helpen wegwijs te maken binnen onze school.

Zij worden af en toe ingeschakeld om te komen helpen in het klasje. Bv. klaarmaken om te gaan turnen, toiletbezoeken, werkperiode,…

ouderparticipatie – klasouders – ouderavonden – kleuteratelier

Elke groep organiseert op regelmatige tijdstippen activiteiten met de ouders.

Er wordt ook gewerkt met klasouders die de leerkracht helpen met het organiseren van activiteiten en buitenschoolse uitstappen.

Slaapklasje

Een middagdutje voor de allerkleinsten doet wonderen…

De peuters doen veel nieuwe indrukken en emoties op die heel wat energie vragen. De hele dag ontdekken, experimenteren, spelen en bewegen kan voor deze jonge kinderen erg vermoeiend zijn.

Ouders en grootouders werken fulltime en dan is het vaak een puzzelwerk om deze kleinste kleuters toch nog een middagdutje te geven. Daarom bieden wij een slaapruimte aan.

Na het middageten kunnen de peuters, onder toezicht van een leerkracht, een dutje doen.

Elk bedje is voorzien van een dekentje. De peuters brengen een tutje en/ of knuffeltje mee van thuis.