Welkom in de bovenbouw

De bovenbouw (9 – 12 jaar)

Sinds schooljaar 2024-2025 spelen, leren en leven kinderen van negen tot twaalf jaar
(vierde, vijfde en zesde leerjaar) samen in de bovenbouw.

De keuze om deze drie leerjaren samen te voegen is bewust gemaakt. Elk kind start als
jongste, groeit door naar de middengroep en sluit de schooltijd af als oudste van de klas.
Iedere fase brengt nieuwe kansen, uitdagingen en leermomenten met zich mee. Zo
ontwikkelen kinderen stap voor stap vertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel.

Structuur en weekplanning

De dag start steeds met een persoonlijk moment: ieder kind geeft de leerkrachten een
hand en wenst goeiemorgen. Dat korte contact – een blik of een gesprekje – zorgt voor
verbinding en aandacht vanaf het begin van de dag.

Daarna gaat het kind naar zijn of haar tafel en begint zelfstandig te werken. In de
bovenbouw werken we met een weekplanning. Kinderen plannen hun taken zelf en
houden hierbij rekening met het weekschema. Op het planbord staan de lesjes die de
leerkracht geeft. Kinderen kunnen vaak zelf kiezen of ze aansluiten, maar bij klassikale
instructies voor nieuwe leerstof worden alle leerlingen van de groep verwacht aan de
instructietafel.

Leermethodes en vakken

  • Voor taal en spelling gebruiken we de Taal:doen!-kast, taaldozen en eigen
    materiaal. Kinderen ontdekken de rijkdom van taal via speelse en gevarieerde

opdrachten. Lezen en schrijven krijgen veel aandacht, steeds in een realistische
context.

  • Vanaf het vierde leerjaar maken de kinderen op een speelse manier kennis met het
    Frans. In het vijfde leerjaar starten we met de methode Zoufff!, waarmee het leren
    van Frans gestructureerder en uitdagender wordt.
  • Voor wiskunde werken we met de methode Reken Maar! en aanvullend
    montessorimateriaal, zodat kinderen de leerstof ook praktisch en inzichtelijk
    inoefenen.

Kinderen vanaf negen jaar richten hun blik meer op de buitenwereld. Tijdens oriëntatie
op de wereld en godsdienst werken we rond inspirerende en maatschappelijke thema’s.
Elk schooljaar staan drie grote onderwerpen centraal. Via lessen, video’s, creatieve
opdrachten en werkstukken gaan de leerlingen op zoek naar antwoorden om de wereld
waarin ze leven beter te begrijpen.

Beweging en op stap

Bewegen doet deugd! Daarom voorzien we naast de lessen lichamelijke opvoeding ook
zwemlessen en oefenen we fietsvaardigheden. Daarnaast trekken we er regelmatig op uit:
met de fiets naar de bibliotheek, of met het openbaar vervoer naar een museum. Zo
ontdekken de kinderen de wereld niet alleen in de klas, maar ook daarbuiten.