Zorgwerking

Wij onderscheiden 4 fases in ons zorgbeleid:

Fase 0: Brede basiszorg

De leerling bevindt zich in een veilige leeromgeving, namelijk de klas. Binnen de zone van de naaste ontwikkeling gaat de klasleerkracht aan de slag. Er wordt gekeken naar het welbevinden en de betrokkenheid en de behoefte van elk kind om te differentiëren binnen de klas

Deze differentiatie kan bestaan uit aanpassing van materialen, tijd, werkvormen, aanpassen van het aantal oefeningen, hulpmiddelen… Zo krijgt elk kind maximale ontwikkelingskansen, dit vertrekkende vanuit de positieve kenmerken en talenten. Brede basiszorg speelt zich af tussen kind en klasleerkracht. Deze zorg kan dan ook ingezet worden voor de ganse klasgroep.

Fase 1: Verhoogde zorg

Wanneer een kind extra ondersteuning nodig heeft, wordt dit besproken met onze zorgcoördinator. Samen zoeken we naar ondersteuning op maat, afgestemd op de unieke noden en talenten van het kind. Deze ondersteuning wordt uitgevoerd door de klasleerkracht, de zorgjuf of een ondersteuner, altijd in nauwe samenwerking met de ouders en het kind zelf.

Soms vraagt een situatie om meer gerichte maatregelen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij leer-, aandachts- of ontwikkelingsverschillen zoals dyslexie, ADHD, dyscalculie of autisme. In deze gevallen werkt ons multidisciplinair team samen om compenserende en dispenserende strategieën te ontwikkelen die het leren en welzijn van het kind ondersteunen.

Fase 2: Uitbreiding van zorg

Wanneer we merken dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft die onze school niet volledig kan bieden, schakelen we deskundigen van buitenaf in. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke begeleiding en kansen krijgt om zich verder te ontwikkelen.

Externe hulp kan zijn: logopedisten, kinesisten, leerlingbegeleiding (CLB) revalidatiecentra, LSC,…  

De zorgcoördinator heeft de taak de ouders hier steeds over te informeren, goedkeuring te vragen en te ondersteunen in dit proces.  De ouders blijven een belangrijke rol hebben in dit proces.

Fase 3: Overstap naar een school op maat

Indien het zorgaanbod op school, samen met de ondersteuning van externe partners, niet volledig kan tegemoetkomen aan de specifieke onderwijsbehoeften van een leerling, gaat de school in samenwerking met de ouders op zoek naar  gepast onderwijs. Op die manier garanderen we dat elk kind de ondersteuning krijgt die past bij zijn of haar mogelijkheden en leerbehoeften.

Het multidisciplinair team bestaat uit,…

Klasleerkracht

  • is de centrale figuur in de begeleiding van de leerling.Deze past binnenklasdifferentiatie toe.
  • signaleert de bezorgdheden aan zorgcoördinator, directie, CLB, ….
  • legt een dossier aan van de leerling 

Zorgjuf

  • ondersteunt de leerkrachten bij vragen 
  • hulp in en  buiten de klas, zowel individueel als in groepjes
  • helpt in de klas op vraag van de klasleerkracht

Zorgcoördinator

  • is aanspreekpunt voor de ganse school
  • volgt leerlingen op
  • neemt deel aan de gesprekken en eventueel aan oudercontacten
  • is contactpersoon met de CLB -medewerkers

Directie

  • maakt deel uit van het zorgteam
  • draagt de verantwoordelijkheid voor het zorgbeleid
  • bepaalt in overleg met het schoolbestuur hoe dit zorgbeleid moet uitgevoerd worden

Leersteuncentrum Noord Brabant (ondersteuner)

  • begeleiding op klas-, leerkrachten- en schoolniveau.
  • deze begeleiding kan enkel na het verkrijgen van een gemotiveerd verslag van het CLB.

Meer uitleg kan je vinden op https://www.lscnb.be

CLB-medewerker

  • begeleidt leerlingen, ouders en leerkrachten
  • zorgt samen met school en ouders dat kinderen zich goed voelen, zo vlot mogelijk leren, gezond blijven en een aangepaste school en studierichting vinden

Meer info kan je vinden op clb (vestiging Aarschot)

Ouders

  • spreken de leerkracht, directie, zorgjuf of zorgcoördinator aan als ze problemen vermoeden. Dit kan ook via telefoon of mail.
  • houden het schoolteam op de hoogte van relevante informatie.
  • brengen ons op de hoogte van eventuele ambulante begeleiding.