‘Help mij het zelf te doen’ is het motto van montessorionderwijs. Op een
montessorischool leren kinderen zelfstandig leren en werken. Ze kiezen dagelijks hun
eigen werk en bepalen zelf hoe lang ze hiermee bezig zijn. De leerkracht heeft hierbij de
rol van begeleider: observeren, stimuleren, motiveren en waar nodig bijsturen.

Zelf leren doen
Zelfstandig leren denken en handelen betekent op onze school dat kinderen individueel,
probleemoplossend en samenwerkend leren. We sluiten aan bij de spontane interesses
van kinderen en hun individuele ontwikkeling. In een montessorigroep zitten kinderen van
verschillende leeftijden bij elkaar: van drie tot zes jaar in de onderbouw, van zes tot negen
jaar in de middenbouw en van negen tot twaalf jaar in de bovenbouw. Zo leren kinderen
op diverse manieren samen te werken. In elke bouw is een kind zowel de jongste als de
oudste en ervaart dus beide rollen.

Aandacht
Om de basisschool zelfbewust en zelfstandig te verlaten, is niet alleen cognitieve ontwikkeling belangrijk, maar ook zelfreflectie, probleemoplossend vermogen en sociaal-
emotionele ontwikkeling. Juist deze aspecten van ‘groeien’ krijgen bij ons veel aandacht. We vinden aandacht voor jezelf, elkaar, je omgeving, de natuur en de samenleving
belangrijk. Onze aandacht voor natuur en omgeving komt bijvoorbeeld tot uiting in het verzorgen
van planten door de kinderen. Daarnaast bieden we onderwijsprojecten aan rondom
groene en maatschappelijke thema’s.

Trots
Wij willen kinderen en ouders inspireren en verbinden. Als school vormen we een leef- en
leergemeenschap waarin team en ouders samenwerken om kinderen te helpen uit te
groeien tot zelfstandige persoonlijkheden die trots zijn op zichzelf. Zelf iets leren of
ontdekken maakt trots. Het overwinnen van uitdagingen, het behalen van iets wat eerst
onmogelijk leek, geeft ook een gevoel van trots. Daarom helpen wij kinderen het zelf te
doen, met aandacht voor succeservaringen en talentontwikkeling. Dit geldt ook voor ons team: leerkrachten krijgen ruimte om te groeien en hun talenten en interesses in te zetten. Dit enthousiasme werkt aanstekelijk voor onze leerlingen. Als
school zijn we ook steeds in ontwikkeling, iets wat we als gemeenschap belangrijk vinden.

Betrokken
Onze leerkrachten stimuleren en motiveren elke dag. Ze zijn betrokken bij de brede,
individuele ontwikkeling van ieder kind en fungeren als coach. Kinderen krijgen bij ons de
vrijheid om hun werk zelf te kiezen en in te delen, binnen duidelijke routines: ze weten
wat van hen wordt verwacht en wat ze van hun leerkracht kunnen verwachten. Onze
school kent een duidelijke werkstructuur en een vaste dagindeling. Kinderen worden gestimuleerd actief betrokken te zijn bij hun leerproces. Ze leren zelf oplossingen te vinden voor problemen. Bij een hulpvraag stelt de leerkracht vragen in
plaats van direct uitleg te geven. Plannen is een taak van zowel leerkracht als kind;
kinderen zijn zich bewust van hun leerdoelen en corrigeren hun werk waar mogelijk zelf,
altijd met begeleiding van hun coach.

Wereldwijs
Ieder kind is uniek en heeft een unieke plek in onze wereld. Dit brengen we over via ons
kosmisch onderwijs, dat een belangrijke rol speelt op onze school. Kinderen leren de
wereld begrijpen en worden zo steeds wereldwijzer. ‘Kosmisch’ komt van het Griekse
woord voor orde en harmonie in de wereld en het universum. Elk element in de natuur
heeft een eigen taak bij het in stand houden van de balans in het universum. Door ervaringen op het gebied van tijd, plaats en natuur leren kinderen steeds beter wat zij en wij zelf kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van de aarde. We maken gebruik van diverse materialen en laten kinderen indrukken en ervaringen opdoen die hen helpen de
kosmos te begrijpen. Daarnaast besteden we veel aandacht aan kunst- en cultuureducatie, een belangrijk
onderdeel van wereldwijsheid.

Mediawijs
Goed leren omgaan met nieuwe media is essentieel voor kritische en zelfstandige
kinderen. Daarom is mediawijsheid een vast onderdeel van ons onderwijs. Mediawijsheid
omvat de kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee kinderen zich bewust, kritisch en
actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde
wereld. Kinderen leren de mogelijkheden en beperkingen van media kennen, vaardigheden
ontwikkelen om ze te gebruiken en een kritische houding te ontwikkelen. ICT is
geïntegreerd in ons onderwijs, zodat kinderen volop met computers, laptops en tablets
kunnen werken. De ontwikkelingen in onderwijs en ICT blijven doorgaan, en we blijven
onszelf ontwikkelen om steeds mediawijzer te worden.
