


Onze onderbouw
- Juf An is de klasleerkracht van de 2,5- tot 3-jarigen.
- Juf Deborah en juf Yentl zijn de klasleerkrachten van de 3- tot 5-jarigen.
Heterogene groepen
In onze klassen zitten kinderen van verschillende leeftijden samen. De oudere kinderen
helpen de jongere kinderen, terwijl de jongere kinderen leren van hun oudere klasgenoten.
Dit bevordert niet alleen de taalontwikkeling, maar ook de sociaal-emotionele groei van ieder kind.
Klaswerking
Binnen het montessorionderwijs werken we met thematische kasten. Iedere kast richt zich
op een specifiek leergebied en prikkelt de kleuters op verschillende manieren. Onze kasten zijn:
- Taalkast
- Rekenkast
- Kosmische kast
- Dagelijkse kast
- Creakast
- Zintuiglijke kast
- Aandachtskast
Deze kasten zijn aanwezig in alle graadsklassen en worden aangepast aan het niveau van
de groep met materialen en werkjes.
De kleuters kiezen zelf een activiteit waarin ze interesse hebben en werken hierbij ordelijk
en zelfstandig. Ze bepalen zelf hoelang ze met een activiteit bezig zijn en ruimen zelf op.
De leerkracht ondersteunt waar nodig.
Bij de oudste kleuters ligt er extra aandacht op het ontwikkelen van een werkhouding. Dit
gebeurt onder andere via contractwerkjes. Ook gebruiken ze oefenschriftjes waarin ze
letters en cijfers herhalen of foto’s kleven van hun werkjes.
Naast het uitnodigende materiaal in de kasten, worden ook korte lesjes gegeven, zowel
individueel als in groep. Zodra de lesjes gekend zijn, kunnen de kleuters zelfstandig met
de materialen aan de slag.
Werken vanuit het kosmische
We werken zoveel mogelijk vanuit een kosmische houding. De leerkracht toont
bewondering en verwondering voor de wereld om ons heen: de natuur, de cultuur, de tijd
en de ruimte. Dit komt onder andere terug in onze kosmische kast.
Onze school heeft ook een eigen moestuin. Samen met ouders bezoeken de kleuters de
tuin en ondernemen ze activiteiten aangepast aan het seizoen: planten of zaaien, water
geven, onkruid wieden en groenten oogsten. De geoogste groenten worden in de klas
verwerkt tot maaltijden, zodat kinderen zien wat er van zaad tot bord gebeurt.
Help mij het zelf doen – leer mij het zelf doen – laat mij het zelf doen
Bij de peuters besteden we veel tijd aan zelfredzaamheid. Leerkrachten geven
wellevendheidslesjes om regels en gewoontes te leren: ze benoemen, tonen en leven
deze voor. Bijvoorbeeld: hoe je netjes een stoel aanschuift of je tafel opruimt na het
werken.
Peter- en meterschap
Nieuwe instappers krijgen een peter of meter uit de derde graad toegewezen. Deze
oudere kinderen helpen de peuters wegwijs te maken in onze school en worden
regelmatig ingeschakeld in de klas, bijvoorbeeld bij het klaarmaken voor turnen,
toiletbezoeken of werkperiodes.
Ouderparticipatie
Elke groep organiseert regelmatig activiteiten waarbij ouders welkom zijn. Ook werken
we met klasouders die de leerkracht ondersteunen bij het organiseren van activiteiten en
buitenschoolse uitstappen.
Slaapklasje
Voor de allerkleinsten is een middagdutje soms noodzakelijk. Peuters doen de hele dag
nieuwe indrukken op en dat vraagt veel energie. Daarom bieden wij een slaapruimte aan,
waar de kleuters na het middageten onder toezicht van een leerkracht even kunnen
rusten.
Elk bedje is voorzien van een dekentje, en de peuters mogen een tutje en/of knuffeltje
van thuis meenemen voor extra geborgenheid.
